מיחזור ביתי - איך נעשה את זה נכון

השמירה על כדור הארץ ומשאביו חשובה מאד ומאחדת אותנו כבני אדם ללא גבולות פיזיים ותרבותיים. עם קצת מחשבה ותשומת לב נוכל להפחית את כמות הפסולת שאנו מייצרים, ולהפוך את ה"זבל" שלנו למשאב.

ככל שרמת החיים שלנו עולה, אנו צורכים יותר מוצרים מדי יום, אנו משליכים יותר מוצרים ואריזות לפח. כך, אנחנו מייצרים יותר ויותר אשפה. אז כמה זבל אנחנו מייצרים? לא מעט. כמות הפסולת בישראל גדלה בשיעור של כ- 5% כל שנה. כל תושב בישראל מייצר בממוצע בכל יום כשני ק"ג אשפה, ובסך הכל מצטברת לנו פסולת בכמות של יותר מחמישה מיליון טון בשנה. במילים אחרות, אנו חיים בזבל.
עד לא מזמן, כל דבר שהסתיים השימוש בו נשלך לפח האשפה וכך מצאנו כי פחי האשפה היו מלאים בניירות, אריזות, שימורים, שאריות מזון וכדומה והכל היה מגיע יחד לאתרי ההטמנה. הטמנת פסולת בקרקע מזיקה לסביבה ומזהמת אותה. לכן, מחזור הוא הפתרון המיטבי הקיים היום לטיפול בפסולת.

בשנת 1993 נחקק לראשונה חוק בכנסת למחזור האשפה והפסולת. החוק מאפשר לרכז סוגים שונים של אשפה ולהעבירה לחברות העוסקות בתחום המחזור. למעשה אותן חברות מעבדות את האשפה והופכות אותה לחומר גלם לייצור מוצרים נחוצים לקיום האדם. חומרים הניתנים למיחזור מחולקים למספר קטגוריות מרכזיות: חומר אורגני, נייר וקרטון, פלסטיק, זכוכית, גזם, ומתכת. כמו כן ישנם מוצרים השייכים לאחת הקטגוריות, כגון פסולת אלקטרונית (מתכת ופלסטיק), צמיגים (גומי), מחסניות דיו (פלסטיק) ושמן, אשר ממוחזרים בנפרד בטכניקות אחרות.

כיצד למחזר נכון?

מחזור נכון מתחיל עם רצון לעשות משהו טוב לסביבה, כדאי להכין מראש מחזורית ביתית – מחזורית כזו יכולה להיות סל גדול, ארגז או כל כלי קיבול גדול דיו שיכול להכיל כמות שבועית של בקבוקים ושאר אריזות פלסטיק המתאימות למחזור שימו לב כי אריזות העשויות ממספר שכבות (כגון מארזי חלב ואריזות קרטון רבות אחרות המצופות בפלסטיק) אינן יכולות להשלח למיחזור.

מיון פסולת ביתית – כאשר מדברים על מיון פסולת מתכוונים בעיקר לפסולת רטובה ופסולת יבשה. כיום קיימים פחי מיחזור המיועדים במיוחד לצורך זה. לדוגמא פח ברבנטיה . פחים אלה מגיעים כיחידה אחת המופרדת ל-2 תאים פנימיים אחד לפסולת רטובה, והשני לפסולת יבשה. בכל תא ניתן לשים שקית משלו. הפחים קיימים בגדלים, צבעים ועיצובים שונים. במקום לזרוק את כל הזבל לאותו הפח ואחר כך להפריד, זורקים את הזבל בפחים נפרדים מראש ובכך מקצרים ומייעלים את התהליך הטיפול בו.

החומר האורגני(הפסולת הרטובה)שאנו ממחזרים הופכת לדשן טבעי ועשיר המשמשת מזון לצמחייה ומהווה תחליף בצורך בדשנים כימיים. בכך שנפריד ונמחזר פסולת רטובה אנו נפחית ב40%  את נפח האשפה שיגיע למטמנות. מקום לזרוק את כל החומרים הללו לפח האשפה נוכל ליצור לנו קומפוסט ביתי.

הכניסו למחזורית אריזות נקיות יחסית. כלומר, בקבוקים ללא נוזלים בפנים ואריזות ללא שאריות מזון, הדבר מקל משמעותית על תהליך המחזור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן