הנדסת אנרגיה – הנדסה שמניעה את העולם

אנרגיה היא למעשה הכוח המניע את מירב הפעילויות והתהליכים בעולם כאשר ניתן להבחין במספר מקורות אנרגיה שונים ובראשם אלו העיקריים והמסורתיים המגיעים ממחצבים ביניהם ניתן למנות את הנפט הגולמי (ממנו מייצרים את הבנזין, הסולר המזוט ועוד) הפחם, הגז הטבעי, בטומן ופצלי שמן.
מקורות אנרגיה אחרים הם ריאקציות גרעיניות כמקור לאנרגיה, אנרגיה כימית (תאי דלק, מימן), אנרגיה מביומסה, אנרגיה גיאותרמית, אנרגית שמש, אנרגיית רוח ואנרגיה הידרו-תרמית (הפרשי גובה). בכל מה שנוגע לשימוש האדם, חלק ממקורות אנרגיה אלו נחשבים למתכלים ואחרים למתחדשים. המגמה העולמית היא להרחיב את השימוש באנרגיה מתחדשת בעיקר בשל העובדה שאין היא מזהמת.

תחום רב גווני מבוקש ביותר

הנדסת אנרגיה עוסקת במחקר, פיתוח, פיקוח, אחסון, הובלה, הנגשה ושימוש של סוגי אנרגיות שונות, כל אחת על פי האפיון שלה. תחום זה ניתן ללמוד לתואר ראשון כללי ולתואר שני ייעודי בתחום הגז והנפט. למעשה, הנדסת אנרגיה היא גם הנדסת תהליכים ובפקולטות שונות מציעים שילוב של לימודי הנדסה וכימיה עם לימוד של תהליכים בתחומים רבים (ביוטכנולוגיה, תרופות, סביבה ועוד). הביקוש למהנדסי אנרגיה רב עקב ההתפתחות של הענף ונוכח האתגרים העומדים לפתחם של התעשיות המסורתיות והמתחדשות כאחד.

מה קורה בפועל בתעשייה?

בתעשייה עוסקים מהנדסים בתחומים של מחקר, תכנון פיקוח וביצוע של הליכי הפקה וטיפול בגז טבעי, שימושים של גז ונפט במתקני תעשייה וכדומה, הקמת מערכות סולאריות, תכנון מתקנים להפקת אנרגיית רוח כמו טורבינות רוח וכדומה.
כאשר מדובר על מקורות אנרגיה ממחצבים, עולות שאלות שונות דוגמת הקמת מתקני הפקה, עלות הקמתם, זמן נדרש להפקתם, תוצרי הלוואי והפסולת שלהם, ההשפעות הסביבתיות בגינם, הסיכויים להספקה שוטפת של אנרגיה, שיקולים פוליטיים בגין הפקתם ועוד. קיימים שיקולים אחרים המשתנים בהתאם לסוג מקור האנרגיה כך למשל באנרגיה מתחדשת כמו רוח ושמש אין נוצרת פסולת, ולכן, שיקול זה הינו חשוב ומכריע בהחלטה על הקמתם. מנגד, מקורות אלו אינם מייצרים אנרגיה רבה, יחסית, ומשום כך, לא תמיד כדאי להשקיע בהם מבחינה כלכלית ללא סבסוד ותמיכה ממשלתית.

מה למעשה עושה מהנדס אנרגיה?

מהנדס אנרגיה מחשב את כל הנושאים הטכניים ואילו ההחלטות המעשיות נעשות על ידי היזמים בהתאם לשיקולים כלכליים, פוליטיים ואחרים. בנוסף למחקר, יש צורך בניהול תהליכי הפקה, תכנון שינוע ואחסון, המרת האנרגיה לצרכי השימוש, מתן פתרונות סביבתיים ועוד. מהנדס כימיה יכול להשתלב בקלות באחת מהתעשיות הפרטיות, באקדמיה, במוסדות ציבור וממשלה ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן